Legertijd deel 7
Ik ben opgekomen als dienstplichtig marechaussee in januari 1976, opleiding op het OC Kmar (Koning Willem II kazerne te Apeldoorn), militair rijbewijs A bij de motorrijopleiding bij de KMar gehaald (waar ook de motorrijders van de politie kwamen lessen!) en na de opleiding, ik dacht vanaf juli/august 1976- tot april 1977 paraat geweest als motorrijder/politiedienst bij 104 Marechaussee Eskadron, Generaal Winkelman kazerne te Nunspeet. Meerdere keren met de motor naar Duitsland geweest, ook in Hohne en Seedorf.
Aad, 2e van links, rijschool 76-1
Aad, 2e van links, rijschool 76-1
Aad van Os op 'zijn' Triumph aangepast voor een oefening in Duitsland compleet met blauwe zwaailichten en knipperlichten, 1976
Over het verhaal achter de kuip op de 3TA kan ik helaas niet zoveel (meer) vertellen. Inmiddels meer dan 40 jaar geleden en ik weet niet beter dat het mijn motor was tijdens mijn parate tijd op de Generaal Winkelman kazerne in Nunspeet. Ik weet nog wel dat ik in Nederland met de kuip reed maar dan met oranje ''pitten'' erop. Alleen als ik in Duitsland was gingen er blauwe zwaailichten op (of werd het oranje ''glas'' vervangen door blauw ''glas'', dat weet ik niet meer) en die mocht ik dan ook gebruiken tijdens de colonne begeleiding. Kruispunten afzetten en dan weer langs de colonne zoeven, op naar het volgende kruispunt. Bekend is dat Duitsers veel gevoeliger zijn voor uiterlijk militair vertoon dan Nederlanders dus die rode kuip met blauwe lichten was wel een topper in Duitsland!
Of dit de enige 3TA met kuip is geweest die bij de KMar heeft rondgereden is de vraag, een andere is niet bekend.
Vriendelijke groet, Aad van Os Foto's: Aad van Os
|
|