MERIDEN 1942-1982
De fabriek in Coventry werd tijdens de Blitz in 1940 vernietigd door de Duitsers, er werd een tijdelijke fabriek opgericht in Warwick voordat gestart werd in de nieuwe fabriek in Meriden. In 1946 werd verdergegaan met productie van motorfietsen voor burgers. Door de open handel na de oorlog, was men in staat een netwerk van dealers op te zetten in Amerika. In 1951 kocht Triumph Engineering Co BSA, de 2 merken werden echter wel gescheiden gehouden. De volgende twee decennia worden nu beschouwd als gouden tijd van Brits motorrijden. Het motorrijden was op het hoogtepunt van populariteit in Westelijk Europa en de V.S., met races die gedomineerd werden door Britse merken. Veel nieuwe modellen werden in deze tijd geïntroduceerd, een van deze klassieke modellen is natuurlijk de Triumph Bonneville. De originele T120 Bonneville werd vernoemd naar een grootse prestatie van Johnny Allen op de zoutvlakte van Bonneville (V.S). In 1959 werd de Bonneville gelanceerd als krachtige, dubbelcarburator versie van de bestaande twin 650cc van de Triumph (de T110 Tiger). Het was een reusachtig succes voor Triumph, vooral in de V.S. Tegen 1965 werden in Meriden rond de 800 motorfietsen per week geproduceerd. 80% hiervan was bestemd voor de V.S. In 1968, na zich op twins geconcentreerd te hebben, presenteert Triumph de eerste 3 cilinder: de Triumph Trident. De motorfietsproductie van Triumph bereikte in 1969 een hoogtepunt: 46.800 eenheden per jaar. In de vroege jaren '70 komt Triumph in de problemen. Lange leveringstijden van onderdelen leiden tot productievertragingen. In 1972 leidt dit tot een door de overheid gesubsidieerde groep: Norton-Villiers-Triumph (NVT). In 1973 kondigde NVT aan dat de fabriek in Meriden moest sluiten. Daardoor kwam de productie tot stilstand. In 1974 werden vrijwel geen motorfietsen meer gebouwd. In 1975 werd na een lange onderhandelingsperiode de Coöperatieve vereniging van de Arbeiders van Meriden gevormd. Met subsidie van de overheid werd de productie van 750cc Bonneville's en Tiger's opgepakt. De coöperatieve vereniging kocht de rechten van het Triumph merk van NVT. De productie kroop geleidelijk aan omhoog tot 350 motorfietsen per week. Ondanks de steun van de overheid ging Triumph in 1983 failliet.
De "nieuwe" Meriden fabriek uit 1942 (foto 1949). In november 1940 werd de oude fabriek te Coventry verwoest door een Duitse aanval.
Meriden, het einde, sloop in 1984
Film over de Triumph fabriek uit ongeveer 1953:
Boek over de fabriek:
Tales of Triumph Motorcycles & the Meriden Factory. Paperback Edition. Door Hughie Hancox
De auteur heeft van 1954 tot aan de sluiting in 1974 gewerkt in de beroemde Meriden fabriek van Triumph waar zovele beroemde modellen vandaan kwamen. Een fascinerend verslag van binnenuit over een fabriek die het niet mocht redden. Voorzien van 80 foto's in kleur en zwart/wit. 144 blz. Engels.
|