Het is het jaar 1957.
Het allereerste 'Unit construction' motorblok (motorblok waarbij de versnellingsbak aan de motor vast zit) is geboren en deze hangt onder het nieuwste model, de Triumph 3TA 'Twenty One' (ontworpen door Turner en Wickes.). Twenty One staat voor de Amarikaanse inhoudsmaat 21 cubic inches (348cc) maar ook voor de 21ste verjaardag van Triumph Engineering Co Ltd. Deze 3TA is voorzien van een plaatomhulling van de achterzijde welke al snel een 'bathtub' (badkuip) werd genoemd. Het model was niet erg in trek in de USA en verkocht slecht. Veel dealers in de USA verwijderden de beplating om de 3TA's toch nog te kunnen verkopen. De "Yanks" hielden van "naked bikes" .
1962 was het laatste jaar waarin de 'Pre-unit' blokken (motor met losse versnellingsbak die met een primaire ketting werd aangedreven) werden gemaakt. Vanaf 1963 werden alle modellen voorzien van "Unit Construction" blokken.
Langzamerhand verdween de beplating.
Model 3TA '21' uit 1964.
Model 3TA '21' uit 1966
In het midden van 1966 is de productie van de 3TA 'Twenty-One' gestaakt.
In 1964 of 1965 zijn er een
aantal proefmodellen gemaakt voor het Engelse
leger en men noemde dit model de T35WD.
T35WD staat
voor Triumph 350CC War Department oftewel een
fiets voor het leger.
Triumph heeft ook een 500CC proef uitvoering
gemaakt namelijk de T50WD en daarvan zijn er
slechts 17 stuks in elkaar geknutseld. Het
Engelse leger heeft uiteindelijk voor de BSA B40
gekozen, waarom is niet bekend.
De speciale uitvoering voor het Nederlandse leger was het allerlaatste model uit de serie.