Triumph Zijspannen

 

Net zoals de zijkleppers waaraan ze gewoonlijk werden gemonteerd, werden ook zijspannen al jaren door Triumph gemaakt, maar net als de zijkleppers overleefden ze de 2e wereld oorlog niet. Rond die tijd verloor de zijspan zijn voordeel als goedkoop alternatief ten opzichte van auto's omdat er kleinere auto's werden uitgevonden die ook nog eens betaalbaar waren voor de gewone man.  Triumph besloot dan ook met de productie te stoppen. Andere fabrikanten produceerden nog wel zijspannen maar dan in veel kleinere aantallen.

 

In 1928 waren er vijf modellen leverbaar, de Gloria type L - S - Y - D - C.

 

 

 

 

 

In 1934 en 1935 werden er drie open modellen aangeboden, de ST/36, SS/36 en de LT/36.

 

 

 

 

In 1938 kon Triumph nog vier modellen aanbieden, drie open en één dicht model de "Sun Saloon". De prijzen varieerden van 20 pond tot 23 pond en 15 sterling. Het lompe buizen frame was naadloos gesoldeerd. De onderdelen waren door Triumph gemaakt en de kogelgewrichten waren zelfrichtend. De vering werd verzorgd door bladveren. De carrosserie was goed gemaakt, voorzien van comfortabele kwalitatief goede zittingen en doelmatig afgeveerd. Ze waren verkrijgbaar in twee kleuren, donkerrood/paars en Blauw/Zilver.

 

Modellen 1938

 

 

geraadpleegde bronnen:. The Pictorial History of Triumph Motor Cycles by Ivor Davies ISBN 1 85152 906 3

Triumph brochures: 1928, 1934, 1935