3ta met zijspan !

 

 

Vandaag (22 december 2002) heb ik evenals mijn zwager een Russische (made in CCCP) Jupiter zijspan aangeschaft. De modellen zijn vrijwel identiek maar er is enig verschil in het uitschuif mechanisme. De bedoeling is deze zijspan te monteren aan onze leger 3TA.

Dit zijspan heeft volgens zeggen gemonteerd gezeten aan een Jupiter 350CC 2-takt motor uit de U.S.S.R. 

Wat het bouwjaar is weet ik niet, als iemand het weet dan hoor ik het graag,

volgens de verkoper ergens uit de 70er jaren.  Het wiel is geremd en heeft spaakwielen 18". Verder kun je de neus van het bakje uitschuiven zodat je gemakkelijk kunt instappen. Achterop zit een bagagerek gemonteerd.

Het zitje kun je gemakkelijk demonteren en de ruit zit geklemd en is demontabel.

 

Wie heeft er ervaring met het monteren van een zijspan aan de 3TA en met het rijden hiermee? Ik wil graag info hoe een zijspan te monteren is en specifiek hoe aan de leger 3TA. Alle info welkom.

 

Update: ergens in januari 

Ik heb inmiddels de originele Jupiter bevestigingen op de kop getikt en met een aantal aanpassingen kunnen ze wel gebruikt worden. In ieder geval zal de valbeugel verwijderd moeten worden.

 

Update: 6-2-2003

Het bouwjaar ligt tussen 1970 en 1973 volgens een kenner, dus dat komt aardig overeen met de 3TA's.

Mijn zwager heeft inmiddels de zijspan zover dat we hem samen aan zijn motortje getracht hebben te koppelen. Voordat het zover was is zijn zijspan geheel uit elkaar geweest en heeft het een mooi legergroen kleurtje gekregen en zijn er allerlei hebbedingetjes zoals een koffertje achterop een jerrycan en diverse tasjes en munitiekisten op en aan het zijspan gemonteerd. Zo kunnen er in ieder geval voldoende reserve onderdelen worden meegenomen voor als we weer eens gaan toeren. Of het span nog vooruit te branden is weet ik niet maar dat zullen we vanzelf merken als er proef gereden gaat worden maar dan loop ik op de zaken vooruit want zover is het nog (lang) niet.

Om het zijspan te kunnen koppelen heeft mijn zwager aan de voorkant de valbeugel moeten verwijderen zoals verwacht en heeft hij aan weerszijden van de schetsplaten een stalen plaat (180x220mm) van 6mm dikte gemonteerd en daaraan de originele Jupiter bevestiging gemonteerd. Dit is gedaan omdat de uitlaatbocht anders in de weg zit. Het geheel is verstevigd door extra bouten door en door te monteren en de ruimte tussen de platen op te vullen met stalen bussen. Op deze manier is het een massief geheel geworden en dat is wel nodig als je bedenkt hoeveel kracht er tijdens het rijden op uitgeoefend wordt. Ik heb geen idee hoeveel kracht (Newton) hier precies op komt te staan maar ik kan me er iets bij voorstellen. Blijkbaar toch iets gemist op school! Het berekenen van de dikte van de platen en het aantal (stalen) bouten heeft dan ook niet lang geduurd. De formule is als volgt: Risico x veiligheid gedeeld door gezond verstand.

Het onderste vaste voorste bevestigingspunt was op de goede plaats en hoogte gemaakt en dus kon het zijspan gekoppeld worden. De voorste stabilisatorstang was vrij gemakkelijk te monteren aan het frame vlak onder de tank net achter het balhoofd d.m.v. een trekhaakklem. Het onderste vaste achterste bevestigingspunt (pfff.) was een probleem omdat de originele Jupiter bevestiging te ver naar het zijspan toekomt. De bedoeling was dezelfde Jupiter bevestiging als de voorzijde te gebruiken maar dat gaat dus effe niet. De plaats is wel goed nl. ter hoogte van het driehoekje vlak boven de uitlaatpot. We hopen nu dat de originele Jupiter bevestiging voor de achterzijde korter is  zodat we die kunnen gebruiken. Maar die hebben we niet dus dat wordt weer bellen. De achterste stabilisatorstang kan eigelijk alleen maar aan de buis net boven de rechter tas worden bevestigd omdat je anders niet uitkomt met de kickstarter. Ik hoef niemand te vertellen dat het lastig is een 3TA met zijspan zonder kickstarter en zonder (gelukkig) elektrische startmotor aan de praat te krijgen bij 5 graden vorst in de regen, ik geef maar een voorbeeld.  Dit betekent dat de rechter zijtas moet verdwijnen. Shit...weer minder onderdelen mee te nemen! De bevestiging aan het frame gebeurt met een simpele zelf gemaakte beugel.

Het wachten is nu op de maat van de originele Jupiter bevestigingsplaat.

Ik heb inmiddels mijn eigen zijspan gedemonteerd, geverfd, en gemonteerd en kan me de komende tijd gaan bezig houden met het op maat zagen/slijpen van de stalen platen die op de schetsplaten komen en met de verlichting etc. etc.  Ik moet ook nog een nieuwe band aanschaffen want die zat er bij de koop niet bij. 7 maart Vehikel, jippie! De remschoenen liggen inmiddels bij de Remspecialist in Vlaardingen voor nieuwe voeringen.

 

Update: 13-3-2003

Zondag 9 maart zijn we naar Vehikel geweest en heb ik bij een Duitse firma een nieuwe Japanse BridgeStone 18"x350 band kunnen kopen voor maar 35 Euro!! Japans... tja, het klinkt wel Engels! Nou ja het is ondertussen toch een internationale fiets geworden.  Een Engelse motor uit het Nederlandse leger  met een Russische zijspan op Japanse banden.......hum.

Verder was er weinig spectaculairs te zien op de beurs. Heel weinig Engels spul werd er aangeboden. De Engelse handelaren, op een enkele na, komen helaas niet meer naar Vehikel door de hoge kosten die ze moeten maken. Ik heb nog wel een linker rempedaal kunnen vinden  om aan het frame van het zijspan te monteren, wat kabeltjes gekocht uit een grabbelbak en een binnenband gevonden bij een of andere handelaar.

Een paar dagen na Vehikel heb ik de band laten monteren bij een bandenbedrijf in Den Haag. Uitbalanceren had geen zin want het wiel zwabbert een beetje door de slechte lastechniek die de Russen hebben gebruikt. In de praktijk zal je daar weinig of geen last van hebben volgens de verkoper.

De dagen erna druk bezig geweest met het bevestigen van het rempedaal, wat schilderwerk en het monteren van een koffer achterop het bagagerek, en de verlichting.

Vanochtend heb ik eindelijk (na het nodige paswerk) het zijspan kunnen monteren.  De volgende stap was het uitlijnen van het zijspan ten opzichte van de motor. Ik heb gebruik gemaakt van een handleiding die ik had gevonden op internet ( http://www.sidecar.com ). Met behulp van wat oude rechte plinten een meetlat en een waterpas heb ik het span kunnen uitlijnen.

Proefrit !!!!! 

Het was .................... wennen, maar ik moet zeggen wel heel leuk. Eerst rondjes rijden op de parkeerplaats en toen voorzichtig in de straat. Bij een bocht naar rechts met een lege bak komt het zijspanwiel zo van de grond en is het effe schrikken. Eigenlijk moet je met een passagier oefenen maar die had ik op dat moment niet bij de hand. Ik zal er wat zakken zand inleggen dat zal een stuk schelen. In ieder geval kan ik rijden, moet ik rijden om te leren rijden want een zijspan berijden is echt wennen. Men zei het al maar nu weet ik het zeker. Wel gaaf !

 

Erik, maart 2003

 

Binnenkort nieuwe foto's van het span.

 

 

Bevestigingspunten voor het zijspan ± :

blauw is de te maken rechterplaat.

 

 

Voor de metamorfose:

 

 

 

 

 

Op dit moment:

 

 

En eindelijk klaar!