Beschrijving en Gegevens:

 

 

BESCHRIJVING

 
Algemeen
 

Het Triumph motorrijwiel is samengesteld uit een naadloos stalen buizenframe waarin de motor met versnellingsbak en koppeling zijn gemonteerd. Het voorwiel is d.m.v. een telescoopvork aan het frame bevestigd, terwijl het achterwiel is aangebracht in een scharnierende achtervork.

 

Motor

Het vermogen wordt geleverd door een tweecilinder, viertakt, luchtgekoelde benzinemotor van het kopkleptype met een slagvolume van 350 cc. De cilinders zijn verticaal in lijn geplaatst. De motorsmering geschiedt onder druk door middel van een plunjerpomp. De benodigde olie bevindt zich in een tank, die aan het frame is gemonteerd. De olie druipt af naar de bodem van het carter en wordt van hieruit door het tweede gedeelte van de plunjerpomp weer teruggevoerd naar de olietank.

 

Koppeling en versnellingsbak

Het motorvermogen wordt via kettingen, een natte vijfplatenkoppeling, een met de voet bediende vierversnellingsbak, overgebracht op het achterwiel. Koppeling en ketting zijn omsloten door een oliebadkettingkast. Het versnellingsbakhuis en de motorkrukkast vormen één geheel, doch hebben twee geheel gescheiden smeersystemen.

 

Aandrijfkettingen

De twee aandrijfkettingen zijn:

- een voorketting van het DUPLEX-type in een  oliebadkettingkast;  

- een enkelvoudige achterketting in een open kettingkast.

 

Voorwielophanging

De telescopische voorvork is d.m.v. het balhoofdlager aan het frame bevestigd. De vering geschiedt door middel van twee spiraaldrukveren en de demping door ingebouwde hydraulische schokbrekers die met motorolie zijn gevuld.

 

Achterwielophanging

Het achterwiel is gemonteerd in een achtervork, welke om bronzen buslagers scharniert, die periodiek moeten worden gesmeerd. De achterwielvering geschiedt  door een gecombineerde Girling (spiraal) veer en schokbreker. De veer is nastelbaar voor diverse belastingen; de schokbreker is geheel ingesloten en vereist geen onderhoud.

 

Remsysteem

De handrem bekrachtigt via een remkabel het voorwiel, terwijl de voetrem via  remstangen de achterwielrem bekrachtigt.

 

Motor- en framenummer

        (1) Motornummer       Dit is aangebracht op de linkerzijde van het carter.

(2) Framenummer       Dit is aangebracht links van het balhoofdhuis.

 

 

 

GEGEVENS (fabriek opgave)

 
Algemeen  
   
Fabrikant Triumph Engineering Company Limited
   
Type 3TA (T35WD)
   
Wielbasis 139 cm
   
Bandenmaat:  
    voor                                                                3,25 x18
    achter 3,25 x18
   
Bandenspanning:  
    voor 17 lbs/sq in
    achter 24 lbs/sq in
   
Remtrommel diameter: 7 inch (177,8 mm)
   
Bodemvrijheid:  
    belast                             19 cm   
    onbelast                         20 cm
   
Afmetingen:  
    totale lengte                   83 inch (210 cm)
    totale breedte                27 inch (68,5 cm)
    totale hoogte              38 inch (96,5 cm)
   
Gewicht                             ca 175 kg
   
Vullingen:  
    benzinetank                    16 liter
    olietank                           2,8 liter
    versnellingsbak            375 cm3
    oliebadkettingkast voorketting 300 cm3
    voorvork (elk been)        190 cm3
   
Koppeling  
Meervoudige natteplaatkoppeling 5 platen
   
Prestaties  
Max. snelheid                     110 km/h
actieradius 400 km
aantal omw/min bij 10 m/h (16 km/h in de hoogste versnelling 844 omw/min
   
Overbrengingsverhoudingen:  
    4e versnelling                 6,55 : 1
    3e versnelling               8,97 : 1
    2e versnelling               12,90 : 1
    1e versnelling                20,75 : 1
   
Motor  
Boring x slag                      2,29 x 2,58 inch (58,25 x  65,5 mm)
Cilinderinhoud                  21 cu. in. (348 cc)
Compressieverhouding    7,5 : 1
Netto vermogen                 18,5 pk bij 6500 omw/min
   
Kleptuimelaarspeling (koud):  
    inlaat                                0,010 in. (0,25 mm)
    uitlaat                              0,010 in. (0,25 mm)
   
Kleppendiagram (koud controleren bij kleptuimelaar speling van 0,020 in. (0,50 mm):
    inlaatklep opent            26,5 gr. voor BDP
    inlaatklep sluit              69,5 gr. na ODP
    uitlaatklep opent           61,5 gr. voor ODP
    uitlaatklep sluit             35,5 gr.  na BDP
   
Ontstekingssysteem  
Ontstekingstijdstip (betrokken op de krukas (en dus niet op de nokkenas)) 6 gr. voor BDP
Onderbrekerpuntenafstand    0,014 - 0,016 in. (0,35 - 0,40 mm)
Maximale voorontsteking 30 gr.
   
Bougies:  
    Fabrikaat                         Champion
    Type                                 XN5
    Electroden afstand        0,020 in. (0,5 mm)
   
Brandstofsysteem  
Carburator:  
    fabrikaat                          Solex
    type                                   26 WH2
    venturi                             nr. 22
    hoofdsproeier                  110
    correctiesproeier (remluchtsproeier)          170
    stationaire luchtsproeier   2.10
    stationaire sproeier        45
    startluchtsproeier          3
    startsproeier                     65
   
Luchtfilter: uitvoering  papierelement
   
Electrische installatie  
Accu:  
    aantal                               1
    spanning                           6 volt
    capaciteit                           14 Ah
Claxon: Lucas 
    type                                  8H
Dynamo: Lucas 
    type                                    RM 19
    vermogen 210 W
Bobine:  
    fabrikaat                            Lucas
    type                                    12 WIPAC 6V
Gelijkrichter: Lucas 
    type                                     2 DS 506
Licht- en ontstekingsschakelaar:  
    type                                   Lucas 88 SA
Amperemeter:   
    type                                    Lucas 2 AR
   
Gloeilampen:  
    koplamp                           6V 50/40W
    stadslamp                          6V 4W
    stop achterlamp                6V 6/21W
    snelheidsmeterverlichting  6V 3W
   
Zekering                              35 A
   
Kettingwielen  
Kettingwielen van voorketting:  
    Aantal tanden:  
        krukaskettingwiel (DUPLEX)   26
        koppelingskettingwiel (DUPLEX)    58
Kettingwielen van achterketting:  
    Aantal tanden:  
        voorste kettingwiel    18
        achterste kettingwiel  50
   
Kettingen  
Voorketting (DUPLEX):  
    afmeting (steek x breed te)                                       3/8 in. x 1/4 in.
    aantal schakels                78
Achterketting:  
    afmeting (steek x breed te)                                      5/8 in. x 3/8 in.
    aantal schakels 104