De 4e versnelling

 
 
 
 

Het verhelpen van het uit de 4e versnelling schieten bij een Triumph 3TA

 

Ik had al lange tijd het probleem dat de motor uit z’n 4e versnelling schoot, vooral korte tijd na het schakelen. Diverse manieren van schakelen gaven geen verbetering. In de winter van 2015 op 2016 moest de klus maar eens geklaard worden. Ik demonteerde de versnellingsbak en de koppeling, inspecteerde alles grondig en plaatste een vulring.

 

Bij het uit z’n 4e versnelling schieten, pakken de klauwen van het Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9) en die van het Tandwiel 2e versnelling op de hoofdas Z=20 (13) niet goed in elkaar.

 

 

Zie blz. 112/113, afb. 48  van het boek VELD- EN BASISONDERHOUD. Het was nauwelijks zichtbaar, maar de schakelklauwen (‘dogs’) hadden schuine kantjes. Verder grepen de klauwen niet volledig in elkaar; ze zouden 1,5 mm verder in elkaar kunnen grijpen. Het is mij niet gelukt om nieuwe tandwielen te vinden, dus moest er iets verzonnen worden.

 

 

We kunnen het verder in elkaar laten grijpen van de dogs op twee manieren oplossen:

1.    Tandwiel (13) opschuiven richting tandwiel (9)

2.    Tandwiel (9) opschuiven richting tandwiel (13)

 

De positie en verschuiving van tandwiel (13), optie 1, wordt bepaald door de groef in Schakelplaat (25). De nokken van de Schakelvorken (23 en 24) hadden maar enkele tienden mm speling, dus de positie van tandwiel (13) kon niet verder worden opgeschoven.

 

Schakelvorken 23 en 24

 

Bij tandwiel (9) kon dat wel, door een messing ring achter het tandwiel te plaatsen, tussen het  tandwiel en het Kogellager  hoogste versnelling op de hoofdas (1) . Een bronzen ring is niet nodig, want de ring ligt aan tegen de binnenste ring van het Kogellager  hoogste versnelling op de hoofdas (1) en slijt dus niet.

 

Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9), hier komt de vulring te liggen

 

Positie tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9)

 

Omdat het voorste kettingwiel (zie blz. 124,  afb. 57 *) aan de andere zijde tegen het kogellager aan ligt, wordt de positie hiervan niet gewijzigd door het opschuiven van tandwiel (9) en kan de ketting gewoon rechtuit blijven lopen; wel zal de opsluitmoer wat minder draad van het verlengde deel van het Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9) benutten.

Het Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9) heet volgens de Triumph partlist Mainshaft high gear, dit zijn gelijkwaardige benamingen.

 

Het demonteren van een groot deel van de motor is natuurlijk best wat werk, maar de ingreep is relatief eenvoudig en is effectief gebleken.

 

Opmerkingen:

 

Er is ook gekeken of de Veer van de arretteerplunjer (21) aan de eisen voldeed; een slappe of gebroken veer zal de Schakelplaat (25) niet goed fixeren, waardoor de motor ook uit z’n versnelling kan schieten. De kracht die ontstaat door de schuine kanten aan de schakelklauwen kan dan de schakelplaat wegdrukken.

 

Veer van de arretteerplunjer (21)

 

Er zit geen pakking aan de motorzijde van Binnendeksel (30). Wordt daar wel een pakking aangebracht dan zullen het Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9) en het Tandwiel 2e versnelling op de hoofdas Z=20 (13) een verminderde grip hebben, gelijk aan de pakkingdikte!

 

Het is handig om ook naar de bronzen Bus, tandwiel hoogste versnelling (10) te kijken. Deze heeft vaak een groef ter plaatse van de Oliekeerring (2) die er niet in hoort te zitten. In plaats van de bronzen bus te vervangen, kun je deze met een hydraulische pers enige mm verder door tandwiel (9), richting voorste kettingwiel, persen en het deel dat uit dit tandwiel naar buiten steekt met dezelfde lengte  inkorten. Zie een eerdere beschrijving van deze werkzaamheden onderaan de pagina.

 

Op de tekening van blz. 124,  afb. 57 van het boek VELD- EN BASISONDERHOUD zijn de schakelvorken onjuist weergegeven. Dit is ook het geval in de Engelse manuals. De tekening op blz. 32 afb. 4 is wel juist.

Om zeker te weten of de schakelklauwen goed geplaatst zijn, moet de test op blz. 122 onder WAARSCHUWING worden uitgevoerd.

 

Juiste positie tandwielen en schakelvorken

 

Juiste positie tandwielen en schakelvorken

 

 het Tandwiel van de hoogste versnelling Z=23  (9) heet volgens de Triumph partlist Mainshaft high gear, gelijkwaardige benamingen. Het Tandwiel 2e versnelling op de hoofdas Z=20 (13) heet volgens de Triumph partslist Mainshaft fourth gear, wat volgens mij de juiste benaming is. Voor de juiste benaming van de andere tandwielen, zie onderstaande bijlage.

 

      

·        

 

Triumph 4 speed gearbox

 

 

 

Ref Number
(See Above)

Part #

Description

3

57-4779

Mainshaft high gear

6

57-4370

Gearbox Mainshaft
T150/T160/R3/X75

6

57-4432
57-7077

Gearbox Mainshaft
Triumph T140

8

57-4376

Mainshaft 4th gear

9

57-4377

Mainshaft 3rd gear

11

57-4653

Mainshaft 1st & 2nd Gear

14

57-4787

Layshaft 4th gear

15

57-4647

Layshaft 3rd gear

16

57-4657

Layshaft 2nd gear

18

57-4654

layshaft 1st gear

12

57-4900

Layshaft assy c/w high and 4th gear

12a

57-4901

Layshaft bare

 

PS170 4 speed Gear Cluster Ass, Wide Ratio to suit 650 Pre Unit and Unit

 

 

 

 

Slijtage bronzen bus

 

(nr.10 in de tekening)

De groef die je daar vaak ziet zitten hoort er niet te zijn.

Het is slijtage door de olie keerring (nr.2).

 

 

Het is vrij makkelijk op te lossen.

Je ziet dat het een vrij lange bronzen bus is.

Wat je moet doen is het volgende.

De bus iets verder door het tandwiel persen en dan er een stukje af draaien zodat de keerring weer een vers loopvlak heeft.

Dat kan als jij de eerste bent die dat doet natuurlijk anders word de bus wel erg kort.

Dat kan je zien aan de andere kant van het tandwiel daar moet de bus gelijk zitten aan de binnenkant.

 

 

 

Door Ben Geutskens, april 2016