TIPS

 

Wiellagers

Advies is om spatwaterdichte wiellagers te gebruiken als je deze gaat vervangen.

Je kunt de volgernde SKF lagers gebruiken.

In het voorwielnaaf zitten twee dezelfde lagers met het nummer : SKF 6204 2RSH

In het achterwielnaaf zitten ook twee dezelfde lagers met het nummer : SKF 6303 2RSH

In het tandwiel van het achterwiel zit 1 lager met het nummer : SKF 6203 2RSL

 Deze lagers zijn allemaal spatwaterdicht en gesealed.

 

 

 

Brandstof

Moderne benzine maakt meer stuk dan je lief is!

Leon Verlaan heeft voor Vincents Motorhuis te Oude Leede geprobeerd uit te zoeken hoe het nu precies zit met deze brandstof.

Dat het schadelijk is voor oudere motoren is zeker, maar hoe het precies zit is een hele uitzoekerij.
Lees hier zijn verslag

 

 

 

 

Middenbok voetsteun

Gezien en uitgeprobeerd op de 3TA van Toon.

Kost veel minder kracht dus spaart je rug!

Klik hier ---------------> voor de foto's.

 

 

 

Welke Banden op de 3TA?

 

Zelf gebruik ik achter op dit moment de Enduro banden van Mitas, http://www.mitas.eu
Mitas heeft banden van 18"x 3.25 t/m 4.00, vooral de Enduro banden en

Mitas type ET-01 / 4.00R18 staan heel mooi.

Dunlop is natuurlijk origineler: http://www.dunlopmotorcycle.eu

Wil je echte Engelse banden kijk dan eens bij Avon: http://www.avon-tyres.co.uk

Of zoek bv. eens op http://www.vintagetyres.com ook voor klassieke Dunlop banden.

 

 

 

 

 

 

Zijtassen

 

Nieuwe 3TA tassen zijn helaas niet meer te koop maar na laten maken is natuurlijk een mogelijkheid maar helaas wel een dure, reken maar op minimaal  750 euro.

  Een alternatief zijn tassen van de Moto Guzzi's V50 Nato de opvolger van de 3TA. Het verschil zit hem vooral in de vorm. De nieuwe tassen zijn rechthoekig en hebben niet de afgeronde hoeken. Hierdoor is het volume gestegen, er kan dus meer in.

Verder is het gebruikte leer een stuk dikker dan de oude tassen, dus een stuk steviger. Ze zijn gewoon normaal te monteren veel aanpassingen. Voor wie geen tassen heeft een prima alternatief maar gebruikte sets worden schaars.

Nieuwe tassen worden soms te koop aangeboden bij MW motoren, zie https://www.motoguzziv50nato.nl

Op de foto pagina staan genoeg voorbeelden met deze tassen.

 

De originele 3TA en MotoGuzzi V50 Nato tassen werden gefabriceerd door de "De Buffel" in Terheijden. Deze fabriek voerde de laatste opdracht voor het leger uit, een serie van 50 stel V50 tassen, onder andere voor de KMA te Breda, en de tassen waren ook als zodanig gemerkt.

De kwaliteit van deze tassen gemaakt van zwaar, zwart tuigleer is onovertroffen; zij bieden ook veel meer bergruimte dan die van het Engelse model.

Navraag bij de fabriek in 2004 leerde dat men nog steeds in staat is aan eventuele vraag te voldoen, mits tenminste 5 stel worden besteld. In 2004 was de prijs  €170 per stuk!

De Buffel" in Terheijden http://www.buffel.nl

 

 

 

 

Voeten plankje

 

 

Luchtfilter

Naar aanleiding van een artikel in de Tiger (clubblad TOCN) van Hans Muller, de volgende tip:
Het luchtfilter op een 3TA is natuurlijk een apart geval die ons vaderlandse leger er op heeft gezet.
Deze zouden in de reguliere motorhandel niet (meer) verkrijgbaar zijn.
Na wat zoekwerk ben ik in de (grotere) automaterialenhandel terecht gekomen,

welke bereidt was met mij aan de hand van het originele filter

te helpen zoeken naar een goed alternatief.
Deze hebben we gevonden van het bekende filtermerk FRAM.

Triumph 27


Het betreft hier dus het typenummer CA667PL, waardoor het makkelijk te verkrijgen / bestellen moet zijn.
Aangezien het niet helemaal 100% pas is - ietsje te dik - heb ik met een goed scherp mes

aan weerskanten een randje van de schuimrand afgesneden, waarna het een prima alternatief is.
Het prijsniveau zal op dit moment ergens tussen de 10 en 15 euro liggen,

daar heb je dan een fijn filter voor waar je onder normale omstandigheden wel een paar seizoenen mee kan doen.
Lijkt mij het geklooi met pannensponsjes, schuimplastic of staalwol niet waard.

Triumph 26
Randje t.h.v. het pijltje eraf snijden (aan 2 kanten)


Filter heb ik in Gouda gekocht bij Fa. FUGO, maar bij de landelijke ketens zoals b.v. Brezan zullen het ook zeker kunnen leveren.

Met dank aan Ruud de Weger voor het onderzoek, de tekst en de afbeeldingen

http://home.kabelfoon.nl/~rdew

 

ps 1 op dit moment (nov 2009) is er weer een passend luchtfilter te koop bij P.C.B.P. voor 15 euro, zie http://www.petersclassicbikeparts.nl/contents/nl/d263.html

ps 2 van een andere 3TA owner kreeg ik te horen dat een MAN filter type C14-15 zonder te snijden zou passen. Dit heb ik zelf (nog) niet geprobeerd, zie http://www.mann-hummel.com/

 

 

 

 

 

 

Welke gaskabel voor de Solex carburateur?

 

Tegenwoordig kun je nog maar moeilijk een goeie gaskabel vinden voor je Solex. Ze zijn of te kort of te lang.

Maar geen nood, gewoon zelf maken! Nippeltjes zijn overal te koop en losse binnen- en buitenkabel ook.

Ik heb een originele kabel opgemeten:

Lengte binnenkabel inclusief nippels = 112,5 cm.

Lengte buitenkabel = 99 cm.

Succes!

 

 

 

 

Welke kilometerteller is de juiste?

Als je de juiste km-teller hebt, dan moet op de wijzerplaat het getal 1000 (ratio 2:1) staan en waarschijnlijk ook SSM 5002/04A dit komt nl. regelmatig voor op een leger 3TA, dit staat onderin, onder de dagteller. De wijzerplaat heeft een grijze ring in het midden.

Aan de binnenzijde van de telleraandrijving van je achterwiel moet 2:1 staan. Dit kan je alleen zien als je hem los hebt gehaald.

De sierrand van de teller mag niet verchroomd zijn maar moet mat aluminium kleurig zijn.

De aansluiting voor het re-setten van de dagteller moet een de zijkant zitten ter hoogte van de 10 op de wijzerplaat.

De letters en getallen SSM 5002/04A geven het type van de teller aan. Hoe hoger het getal hoe later gemaakt.

In een replacement parts manual uit 1966 staan de volgende gegevens:

SSM 5002/00 voor de burger 3TA en de 5TA MPH

SSM 5002/01 alternatief 3TA en 5TA KPH

SSM 5001/00 voor de T90 en de T100 MPH

SSM 5001/01 alternatief T90 en T100 KPH

Als je niet zeker weet of je de juiste teller hebt bij de telleraandrijving dan kun je het zelf ook uittesten.

Je laat het wiel één omwenteling draaien en dan middels het uiteinde van de kabel kijken hoeveel omwentelingen de binnenkabel maakt.

Bij de leger 3TA moet de binnenkabel dus per omwenteling van het wiel 2x rondgaan.

Een goed alternatief is bv de SSM 5007/03A 1000 van de T100 uit 1970.

Bij mijn weten bestaan er aandrijvingen met een overbrenging van:
2:1; 19:10 (zat op een Enfield met 17"achterwiel); 1,25:1 in kombinatie met een teller met het getal 600 (zit meestal op motoren vanaf eind jaren 60 met een teller die loopt tot 250km/h)

Voor reparaties aan je Smith teller kun je contact opnemen met Jos Beentjes, tel. 0224-214989 of

 

 

Welke lak kan ik gebruiken?

 

Het juiste kleurnr. is RAL-6014

NATO STOCKNR. 8010-17-007-7052

Te koop bij dumpzaken in spuitbussen en literblikken.

Bijvoorbeeld bij Dump Company Zundert

 

 

 

 

 

Extern oliefilter voor de Triumph 3TA

 

Zoals je natuurlijk weet zitten er twee oliefilters in het motorblok van de 3TA verstopt.

De ene zit net boven de aftapdop onder het carter en de ander zit gemonteerd in de krukas welke bekend staat onder de naam "sludge pipe". Na verloop van tijd, zeg maar max. 40.000 km, maar dat ligt aan de gebruikte olie(soort) gaat deze laatste dicht zitten met allerlei rommel, zoals stukjes (vloeibare) pakking en ijzerslijpsel. En wat gebeurt er als de sludgepipe vol zit? Dan wordt je krukas niet meer gesmeerd en loopt je blok vast! Nu heeft de firma Norton daar al lang geleden iets op gevonden nl. een extern oliefilter, hoezo slim! Dit filter is ook te gebruiken voor je 3TA en kan aanzienlijk schelen in onderhoudskosten. Gewoon monteren tussen je carter en je olietank en ergens vastmaken aan je frame. Let er wel op hoe je hem plaatst, de capaciteit v/d oliepomp is namelijk te mager om het oliefilter in de toevoerleiding te zetten, hij moet bij de 3TA's dus in de retourleiding worden gezet. Dat er in de retour nauwelijks iets gefilterd wordt is misschien wel zo maar baat het niet dan schaad het niet.
  Er past een gewoon autofilter in en wel die van de wel bekende en uiterst vriendelijke Citroen 2CV oftewel lelijke eend (ook een tweecilinder!) Het filter is o.a. te koop bij Peter's Classic Bike Parts (zie Links pagina) en het filter kun je kopen (als Peter hem niet heeft) bij de autohandel (FRAM PH2839).

 

smeerschema Triumph 3TA met extern oliefilter

 

 

 

 

 

Ribbeltjes

 

 

Zestien stuks in totaal, dat is het aantal dat op de rubber balgen om de

vorkpoten van de Defensie 3TA moet zitten. Althans, dat was zo bij mijn

originele exemplaar en sommige andere die ik gezien heb. Maar doorgaans zijn

ze gescheurd en vergaan, en beschermen ze je kostbare vorkpoten niet meer

tegen vuil en roest. In de handel zijn ze bijna net zo zeldzaam als

hobbelpaardmest.  Balgen voor de BSA A10 en A65 (part nr. 42-5320),

 bleken 16 ribbeltjes te hebben en prima te passen. Aan een kant

weliswaar iets te krap, de andere kant iets te ruim, maar dat is een

millimeterkwestie.

 

 

 

 

 

 

Luchtslang

 

Je kunt een radiateurslang van het eerste type Opel Astra diesel 1.7 1991-1998 (na hem ingekort te hebben)

prima kan gebruiken als luchtslang van het luchtfilter naar de alom beroemde solex, een goedkope maar effectieve oplossing.

Merk en type Gates 3081

 

 

 

 

 

 

Oude 3TA Defensie tassen

 

Die zie je nog wel eens op beurzen en dan zijn ze bijna zonder uitzondering 'met veel ervaring' dus platgeplet, vuil, losse stiksels en andere narigheid.

Mocht je zulke patiënten hebben, dan hierbij de volgende tips.

Maak eerst het leer schoon met zadelzeep, te verkrijgen in ruitersport winkels. Vervang eventueel de hardboard platen aan de binnenkant en zet die vast met popnagels.

Ga met die losse stiksels NOOIT naar de doorsnee-schoenmaker. Die maakt er met zijn naaimachine alleen maar een hele serie gaatjes bij, en daar kan dat leer echt niet meer tegen, na zoveel jaar.

Je bent dus aangewezen op het eerlijke handwerk, dus koop het speciale zwarte ijzergaren, en een even speciale naainaald.

De speciale naainaald

Verwijder de resten van het oude stiksel en naai de boel weer aan elkaar, daarbij zorgvuldig de oude gaatjes gebruikend. Is alles weer vastgezet, dan moet je de vorm er weer in zien te krijgen; neem daartoe een bloemenspuit, vul die met spiritus en maak het leer van binnen en van buiten kletsnat.

Prop nu een vulling in de tas, zodat bij het opdrogen de goede vorm er weer in komt; ik heb een paar blokken stug polyester laten snijden die precies de goede maat hebben.

Kosten een - relatief - vermogen, maar het werkt prima.Deze behandeling zal misschien een paar keer herhaald moeten worden; bespoedig het drogen niet door in de zon te leggen, of op de verwarming, op de tocht leggen is veel beter.

En daarna de boel afwerken met zwart leervet, ruim warm opgebracht met de kwast en lekker laten intrekken (dat mag wel in de zon/op de verwarming).

De speciale naald is te koop bij Blankers, Dreef 4A, 4185NG Est. of blankers@frost-auto.nl

 

 

 

 

 

Slijtage bronzen bus

 

(nr.10 in de tekening)

De groef die je daar vaak ziet zitten hoort er niet te zijn.

Het is slijtage door de olie keerring (nr.2).

 

Het is vrij makkelijk op te lossen.

Je ziet dat het een vrij lange bronzen bus is.

Wat je moet doen is het volgende.

De bus iets verder door het tandwiel persen en dan er een stukje af draaien zodat de keerring weer een vers loopvlak heeft.

Dat kan als jij de eerste bent die dat doet natuurlijk anders word de bus wel erg kort.

Dat kan je zien aan de andere kant van het tandwiel daar moet de bus gelijk zitten aan de binnenkant.

Met dank aan: Piet Mangold en Ben Geutskens

 

 

 

 

 

Slijtage van de kickstarteras

 

Als je 3TA last heeft van lekkage langs de kickstarteras kun je twee groeven in de as laten slijpen voor O-ringen.

Eventueel kun je ook nog een bronzenbus in het gat van de versnellingsbakdeksel (laten) persen.

 

Met dank aan: Ben Geutskens

 

 

 

Roco Minitanks

 

Roco Minitanks fabriceerde ooit schaalmodellen (1:87) van een prototype leger 3TA met ordonnans.

Triump 3TA

Prototype

Production years

1957 to 1964

Model

Manufacturer

Roco Minitanks 

Model/catalogue/item number

648: 8 per pack. 4 with panniers. (Also in pack: 4 BMW R75 motorcycle&sidecar outfits.)
Previously issued in pack 233.

Construction

Injection-moulded plastic. Rider (nominally military) moulded on.

Availability

Discontinued (Roco Minitanks models are distributed by Herpa since 2007)