HUZAAR PAUL HULSBOSCH

 

 

Ik ben van lichting 83-4 en was gestationeerd als huzaar bij het stafeskadron van het 43tk bataljon in Langemannshof, Duitsland.
Met mijn 3TA heb ik heel erg veel gereden ondanks dat de motor het lang niet altijd even fijn deed.
Op een gegeven moment begon hij akelig veel olie te lekken. Dit laatste kwaaltje werd een van de officieren teveel, hij gleed namelijk bijna uit over mijn "plasje'' toen hij het stafgebouw binnen wilde gaan, daar parkeerde ik mijn brommer namelijk vaak... Van wie die motor was en dat deze onverwijld ter reparatie aangeboden moest worden ! Afijn, zoiets zou uiteraard inhouden dat de motor enige tijd (?) weg zou zijn.

Welnu, zelf had ik wel een metaal/automonteursopleiding achter de rug en privé ook bijzonder veel sleutelervaring. Heb een andere officier er van kunnen overtuigen dat ik het zelf wel op zou lossen en zulks gebeurde. Volgens mij was er het een en ander nogal uitgewoond en heb toen van twee blokken de beste spulletjes bijeen gezocht, dwz gekannibaliseerd.
Mijn motor deed het daarna beter dan ooit en de andere heb ik ook weer zo goed mogelijk in elkaar gezet, weet niet meer of die nog gelopen heeft maar het leek een complete fiets en dat was het voornaamste.

Deze werkzaamheden zie je op een paar van de foto's, andere geven bv. weer hoe ik in een tankspoor bij Paderborn aan het moorden ben en tijdens een kaartleesoefening bij Celle.

Het rijden in Duitsland bracht vaak met zich mee dat je net als hier in Nederland bijna alle dagen natregende en je mocht je kleren volgens voorschrift niet aan een lijn in je kamer laten drogen....
Verder lekte de accu uiteraard en moest ik doorlopend poetslappen gebruiken om de gaten in mijn linker broekspijp dicht te naaien, ja we werden heel handig daar!

Op oefening naar Paderborn ben ik met de tassen vol verplichte uitrusting, zelfs de Uzi, op pad gegaan.
Ergens op de Autobahn begon íe hoofdzakelijk op een pit te lopen en ben ik de colonne kwijt geraakt.
Alleen de dikke Daf 6 ton tankwagens waar ik er op een moment een van tegenkwam kon ik nog enigszins bijhouden en kwam gelukkig nog op tijd aan in Normandy Barracks, bij Paderborn dus, voordat er niets meer te eten was. Op die Britse legerplaats kon ik weer lekker prutsen en het machien liep heel rap weer zoals het hoorde.
Daar stond overigens, in 1984, een zo te zien operationele M32 Sherman recovery tank.
Het oefenterrein daar was fantastisch & verdrietig voor tankliefhebbers. Overal tanks in alle staten van ontbinding of als ze er nog niet zo lang waren zelfs nog als nieuw!  Bv. nog ergens een Conqueror gezien, bijzonder zeldzaam en erg groot, makkelijk te raken dus en dat kon je wel zien ook!
Jammer genoeg weet ik zo gauw nergens een afbeelding te vinden waarop het kenteken van mijn Triumph zichtbaar is.
Wie weet leest iemand dit en kan hij nog iets anders tevoorschijn trekken...

 

Paul Hulsbosch 21-8-2007