Ik ben van lichting 83-4 en was gestationeerd
als huzaar bij het stafeskadron van het
43tk bataljon in
Langemannshof,
Duitsland.
Met mijn 3TA heb ik heel erg veel gereden ondanks dat de motor het lang
niet altijd even fijn deed. Op een gegeven moment begon hij akelig veel
olie te lekken. Dit laatste kwaaltje werd een van de officieren
teveel, hij gleed namelijk bijna uit over mijn "plasje'' toen hij het
stafgebouw binnen wilde gaan, daar parkeerde ik mijn brommer namelijk
vaak... Van wie die motor was en dat deze onverwijld ter reparatie
aangeboden moest worden ! Afijn, zoiets zou uiteraard inhouden dat de
motor enige tijd (?) weg zou zijn.
Welnu, zelf had ik wel een metaal/automonteursopleiding
achter de rug en privé ook bijzonder veel sleutelervaring.
Heb een andere officier er van kunnen overtuigen dat ik het zelf wel op
zou lossen en zulks gebeurde.
Volgens mij was er het een en ander nogal uitgewoond en heb toen van
twee blokken de beste spulletjes bijeen gezocht, dwz gekannibaliseerd.
Mijn motor deed het daarna beter dan ooit en de andere heb ik ook weer
zo goed mogelijk in elkaar gezet, weet niet meer of die nog gelopen
heeft maar het leek een complete fiets en dat was het voornaamste.
Deze werkzaamheden zie je op een paar van de
foto's, andere geven bv. weer hoe ik in een tankspoor bij Paderborn aan
het moorden
ben en tijdens een kaartleesoefening bij Celle.
Het rijden in Duitsland bracht vaak met zich
mee dat je net als hier in Nederland bijna alle dagen natregende en je
mocht je kleren volgens voorschrift niet aan een lijn in je kamer laten
drogen....
Verder lekte de accu uiteraard en moest ik doorlopend poetslappen
gebruiken om de gaten in mijn linker broekspijp dicht te naaien, ja we
werden heel handig daar!
Op oefening naar Paderborn ben ik met de tassen vol verplichte
uitrusting, zelfs de Uzi, op pad gegaan.
Ergens op de Autobahn begon íe hoofdzakelijk op een pit te lopen en ben
ik de colonne kwijt geraakt.
Alleen de dikke Daf 6 ton tankwagens waar ik er op een moment een van
tegenkwam kon ik nog enigszins bijhouden en kwam gelukkig nog op tijd
aan in Normandy Barracks,
bij Paderborn dus, voordat er niets meer te eten was. Op die Britse
legerplaats kon ik weer lekker prutsen en het machien liep heel rap weer
zoals het hoorde.
Daar stond overigens, in 1984, een zo te zien operationele M32 Sherman recovery tank.
Het oefenterrein daar was fantastisch & verdrietig voor tankliefhebbers.
Overal tanks in alle staten van ontbinding of als ze er nog niet zo lang
waren zelfs nog als nieuw! Bv. nog ergens een Conqueror
gezien, bijzonder zeldzaam en erg groot, makkelijk te raken dus en dat
kon je wel zien ook!
Jammer genoeg weet ik zo gauw nergens een afbeelding te vinden waarop
het kenteken van mijn Triumph zichtbaar is.
Wie weet leest iemand dit en kan hij nog iets anders tevoorschijn
trekken...
Paul Hulsbosch 21-8-2007