De ervaringen van broer Horsten
Ik had over mijn diensttijd als motorordonnans wel een boek kunnen schrijven maar het is ondertussen al 40 jaar geleden!
Ik ben opgekomen in de Frederik Hendrik Kazerne te Venlo waar ik voor 2 maanden een rijopleiding heb genoten op een Matchless G3L,
om daarna in Wezep bij de staf van de 101 GNGVGP van de Prinses Margriet Kazerne een afknijp filleropleiding van 3 weken te volgen op de PMK. Wij waren met een groep van 5 personen uit Maarn en nog een twintigtal jongens uit andere kazernes. Deze opleiding bestond enkel uit theorie over wapens, voertuigen en rangen en weet ik wat al niet meer, kortom alles wat met het leger te maken had. In deze 3 weken heb ik tweemaal een mars gelopen van 40 kilometer. Ook hebben wij 5 dagen op bivak gelegen met nachtelijke oefeningen. Wij waren ingedeeld bij de 101 Geniegevechtsgroep bij het kasteeltje op de Prinses Margriet kazerne.
Wezep was in de drie weken dat ik er ben geweest het ergste van mijn diensttijd, ik beschouw het als behoorlijk zwaar. We zijn heel zwaar ''afgeknepen'' in die drie verschrikkelijke weken. Zeker nog dat ik in die 3 weken op maandag na een misrekening van de vertrektijd van mijn trein te laat op de kazerne kwam en daarom 3 dagen licht kreeg. Het weekend daarop had ik een paraat weekend en mocht toen ook niet naar huis. Via de luidsprekers overal op het kazerneterrein riep de wachtcommandant de lichte arrestanten op om zich te melden. Dus bij terugkeer uit die ''afknijp'' opleiding kwam ik toch nog goed terecht in het Maarnse BIO vakantieoord aan de rijksweg A12.
Na 3 weken dus ging ik naar de semiparate hap in het Geniepark Bergweg 45 te Maarn. Hier werd ik ingedeeld bij het stafpeloton van het 120 GNLIHSTAVPLCIE waar we heel vroeg in de ochtend veel "Maarnse Berg sportloopjes" kregen.
Wat ik het beste heb onthouden is dat ik op mijn Triumph 350cc dagelijks de post ophaalde van het kleine postkantoor in Maarn en daarna rondbracht op het Geniepark. Wekelijks reed ik het traject Maarn-Amersfoort richting Zwolle om telexbanden te bezorgen op de kazernes van Nunspeet, Harderwijk, Stroe, Eibergen, Wezep en wat er al niet meer in die richting aan kazernes gelegen was.
Bij mijn rijopleiding in Venlo leerden wij allerlei kunstjes om onze motor een Matchless 350cc in bedwang te houden. Op het Geniepark Maarn kreeg ik mijn Triumph en ook hier (uit het zicht van het kader) heb ik met mijn 3TA deze kunstjes nog vaak overgedaan. Ook na het ophalen van de post in Maarn ging ik in het stukje duinen achter het postkantoor terreinrijden want ook daar waren wij in getraind in Venlo.
Na mijn diensttijd ben ik gaan werken bij de PTT (thans TNT Post), die hadden maar al te graag een gecertificeerde motorordonnans in dienst. En momenteel na ruim 40 dienstjaren ga ik via de VUT genieten van mijn welverdiende pensioen.
Broer Horsten, lichting 69-3 14 oktober 2009
reacties mailen naar:
|