lichting 70-4
Hallo Triumph freaks,
Op zoek naar dienst kameraden van de lichting 70-4 kwam ik jullie verzoek tegen.
In de Cort Heijligers kazerne te Bergen op Zoom werden in de 70er jaren, rijopleidingen gegeven op vrachtwagens en voor een select groepje, motorrijles voor de functie van ordonnans. Zoals je op de foto ziet moesten wij lessen op de Matchless 350, de rijinstructeur reed op de 350 Triumph. Na de opleiding was de Triumph 3TA beschikbaar op de kazernes. Ik reed er niet vaak mee, was als hospik werkzaam in het ziekenverblijf van de kazerne (Assen). Enkel mocht ik na wat zeuren bij de stip (sergeant-majoor) een rit maken, naar Zuid-Laren voor naalden, en vervolgens naar Havelte voor de spuiten. Deze motoren hadden noppenbanden die volgens mij in de cross worden gebruikt! In de lange bocht aan de Drentse Hoofdvaart rolde mijn voorwiel hierdoor zijwaarts totdat ik naast de weg terecht kwam, hier voldeden de banden uitstekend en kregen weer grip en kon met voldoende gas doorrijden.
Heb mijn militair rijbewijs door deze ritten om mogen zetten naar een burger rijbewijs. De opleiding was zoals ik schreef op een Matchless 350, dit ging niet zachtzinnig, bij een kruising was ik te sloom en wachtte te lang volgens de instructeur. Met zijn Triumph ramde hij achterop mij en zei daarbij: kutkerel met kutmotor. en daar kon ik het mee doen.
In het terrein rijden met de Matchless was eigenlijk niet te doen, vanwege het zwaartepunt op het voorwiel. De Triumph was een stuk beter en ook beter te besturen, wel moest je flink naar achteren hangen en zoveel mogelijk gas geven (dat wilde graag iedereen zien, anders was je een mietje).
Dpl. sld Anton Houtsma, A.Batterij klas 6 (24-02-2011) |
|
|