TRIS motoren in Suriname

Persoonlijk verhaal van Hans Muller die voor zijn werk vaak in Suriname bivakkeerde

 

 

 

 

Ik was destijds vaak in Suriname, en heb toen een keer een advertentie

geplaatst in een lokaal dagblad "De WEST". Het telefoonnummer is van een

lokaal ingenieursbureau waar ik goede contacten mee had; zelf was ik

doorgaans in het binnenland, waar niet zoveel telefoons zijn.

Op de advertentie kwamen veel reacties, maar dat betrof allemaal Japanse

motoren, en een 1956 BMW. Daar ben ik gaan kijken, hij zag er restorabel

uit, ondanks dat de Bing carburateurs er af waren getrapt door aanhangers

van Bouterse; ze waren namelijk bang dat hij erop de benen zou nemen.

Gekocht voor omgerekend 900 gulden, en naar Nederland verscheept. Ze wilden

mij daar bij de douane invoerrechten laten betalen over een geschatte waarde

van 5000 gulden "Meneer, dat is een heel gewilde klassieker, eigenlijk moet

het nog meer zijn" maar toen ik voorstelde dat zij hem voor 900 gulden

konden overnemen werden wij het eens over 1500 gulden.

Toen de inventaris opgemaakt wat er allemaal aan moest gebeuren, en dat was

mij wat teveel; en ook al omdat ik niet zoveel met Duitse motoren ophad, heb

ik 'm geruild voor mijn huidige BSA WDM20. Die mij achteraf nog veel meer

gekost heeft aan onderdelen, maar dat is een verhaal voor de BSA site.

De eigenaar van die twee TRIS-motoren kwam ik op het spoor door een oude

vriend, Theo Haukes, die zich vaag herinnerde in Nickerie wat gezien te

hebben bij Marchand. Er stonden daar ook een paar prachtige auto

klassiekers, Citroen Snoeken, en van die Amerikaanse vliegdekschepen,

allemaal in erbarmelijke staat maar wel restorabel, maar het probleem was de

uitvoer; officieel kreeg je te horen dat het onder het Surinaams cultureel

erfgoed viel en dus het land niet uitmocht, maar tegen betaling van een

kleine contributie kon je ook het etiket "schroot" krijgen. Maar ook hier

weer was het verschepen erg duur.

 

Bij het opruimen vond ik eindelijk deze bevestiging van de aanwezigheid van

die twee motoren in Suriname.

 

 

Die meneer Marchand is een handelaar in oud roest, en wilde er per stuk 1000 gulden voor hebben.

Ze zagen er niet erg gezond uit, en dat zal nu na nog eens 13 jaar (2006) er niet beter op geworden

zijn. Maar mocht je nog eens in Suriname komen, dan kan je het nog eens

proberen....

 

note: de 49702 is gesignaleerd in Nederland en staat sinds 2002 vermeld in het register.

 

Troepenmacht in Suriname opgeheven (25 november 1975)

Met het uitroepen van de onafhankelijkheid van Suriname wordt de Troepenmacht in Suriname (TRIS) opgeheven. De nieuwe Surinaamse Krijgsmacht neemt het materieel en de gebouwen over. De TRIS, 1100 man sterk, was vanaf 1957 het onderdeel van de Koninklijke Landmacht dat belast is met de verdediging van Suriname.